18 maart, Dag van de Helpdeskmedewerker: servicedeskmedewerker Frederick Vereecken (28) van Cevi is de Held van de Helpdesk

“Behulpzaamheid én warme stem gaven de doorslag”

UITNODIGING overhandiging prijs ‘Helden van de Helpdesk’ aan de winnaar: donderdag 18 maart, 10u00, Cevi Gent (Bisdomplein 3, 9000 Gent)

Antwerpen/Gent/Evergem, 18 maart 2021 - Frederick Vereecken uit Gent mag een jaar lang de titel Held van de Helpdesk dragen. De 28-jarige medewerker van IT-bedrijf Cevi, dat oa. lokale overheden en overheidsinstellingen ondersteunt in digitalisering, wordt geroemd om zijn kalmte en warme stem. Annick Elyn van de gemeente Evergem  sleepte de publieksprijs in de wacht, met 431 stemmen achter haar naam. De Helden van de Helpdesk-wedstrijd is een initiatief van het software- en consultancybedrijf TOPdesk. Managing Director Belgium Jurgen Koster: “Ik ben tevreden dat we helpdeskmedewerkers op een piëdestal kunnen zetten. De getuigenissen van collega’s en klanten over Frederick en Annick waren hartverwarmend. Mensen als zij zijn goud waard voor bedrijven.”

“Ik vind mezelf geen held, maar ik waardeer het dat mijn collega’s en andere mensen die ik aan de lijn heb mijn geduld, gevoel voor humor én mijn warme stem appreciëren”, aldus Vereecken, die het fijn vindt dat TOPdesk de job van help- en servicedeskmedewerkers met deze campagne wil opwaarderen.

Vereecken: “Ik probeer mensen altijd duidelijk te maken dat ik mijn best doe om een oplossing te zoeken voor hun probleem. Dat voelen ze. Ik krijg natuurlijk af en toe mensen aan de lijn die bellen omdat ze ontevreden zijn omdat er iets niet werkt. Dat is niet leuk, ik begrijp dat. Meestal helpt het om gewoon rustig te zeggen: ‘We gaan een oplossing zoeken’. Dan voel je hen kalmeren.”

Vereeckens precieze job bestaat uit het beantwoorden van binnenkomende mailtjes en telefoons over communicatietools zoals websites en nieuwsbrieven, telefonie en soms ook over het gebruik van TOPdesk. Andere vragen waarvan mensen niet meteen weten bij wie ze ermee terecht kunnen, komen ook toe bij Frederick.

Zijn tips? “Rustig en vriendelijk blijven, meedenken en meegaan in het verhaal van wie je aan de lijn hebt”.

Vereecken: “Het grappigste wat ik ooit meemaakte op een helpdesk, was een klein roze envelopje dat me bereikte, met een dito roze kaartje. Het was een dame die 10 cent teveel had teruggekregen bij haar aankoop – toen werkte ik nog op de helpdesk van een meubelwinkel. Die 10 cent was netjes met een stukje plakband op het kaartje gekleefd. Ze wou die terug bezorgen. We hebben het kaartje ingekaderd én haar een waardebon opgestuurd als appreciatie voor haar eerlijkheid.”

Jaarlijkse traditie

Uit de meer dan 450 nominaties voor de Helden van de Helpdesk-wedstrijd koos de professionele jury, onder leiding van Steven Van Belleghem, zes bijzondere help- en servicedeskmedewerkers als finalisten. Na een selectiegesprek kwam Frederick eruit als grote winnaar.

De publieksprijs gaat naar Annick Elyn van de gemeente Evergem. Op twee weken tijd werden er maar liefst 1600 stemmen uitgebracht op de zes finalisten. Dat waren - naast Vereecken en Elyn - David Vanhex van Actief interim, David Torpes van Fujitsu, Kristof Haerynck van de Gemeente Deerlijk en Jurgen Roman van de Vlaamse Landmaatschappij. Elyn kreeg uiteindelijk het meeste aantal publieksstemmen achter haar naam.

“We zijn tevreden dat de wedstrijd zo’n succes was, en willen er een jaarlijkse traditie van maken”, aldus Jurgen Koster. “De Dag van de Helpdeskmedewerker, dat moet een feestdag worden voor al wie op een help- en servicedesk werkt. Deze mensen verdienen een pluim op tijd en stond.”

Ook jurylid Steven Van Belleghem is tevreden met het resultaat.

“Ik leerde enkele hele fijne en gemotiveerde mensen kennen de afgelopen dagen. Succesvolle helpdeskmedewerkers blinken uit in échte menselijke kenmerken: ze zijn empathisch, kunnen uitstekend communiceren én hebben een oprechte motivatie om mensen te helpen. De finalisten hadden allemaal deze kwaliteiten in huis, maar Frederick stak erboven uit. Als je een medewerker als Frederick aan de lijn krijgt, dan voel je dat gewoon als klant. Het vertrouwen dat mensen als hij aan klanten en collega’s geven, is onbetaalbare reclame voor elk bedrijf.”
Steven Van Belleghem, jurylid van de Helden van de Helpdesk-wedstrijd

Lokale overheden zetten in op sterke dienstverlening via helpdesk

Opvallend was het aandeel van medewerkers van lokale overheden in de wedstrijd: “Ook bij steden en gemeenten groeit het besef dat een goede dienstverlening belangrijk is. De tevredenheid van burgers over hun stad of gemeente, wordt mede bepaald door hoe contacten met stads- en gemeentediensten verlopen”, zegt Koster.

Waarom deze wedstrijd?

Servicedeskmedewerkers krijgen niet altijd de erkenning die ze verdienen. Daar wil TOPdesk iets aan doen. “We lanceerden de Helden van de Helpdesk-campagne om het fantastische werk dat service- en helpdeskmedewerkers elke dag in Belgische bedrijven doen in de spotlights te zetten,” aldus Koster.

Koster: “De coronacrisis toonde het belang van ondersteunende diensten zoals IT, Facility Management en HR. Het zijn deze ondersteunende diensten die het bedrijfsleven hebben rechtgehouden het afgelopen jaar.”

Sommige help- of servicedeskmedewerkers, bijvoorbeeld van een IT- of facilitydienst, krijgen enkel te maken met interne vragen van collega’s. Anderen zijn dan weer net het eerste contactpunt voor ‘de buitenwereld’ en beantwoorden vragen van klanten. Hoe dan ook: de reactie van de persoon op de helpdesk, bepaalt hoe mensen een bedrijf ervaren.

Vereecken en Elyn krijgen beiden een bon voor een ontspannend weekendje weg.

Jurgen Koster, Managing Director van TOPdesk Belgium

Praktisch

De overhandiging van de prijs aan Frederick Vereecken gebeurt morgen, donderdag 18 maart, om 10u bij Cevi in Gent.

Adres: Bisdomplein 3, 9000 Gent

Door de Covid-19 maatregelen vragen wij u uw aanwezigheid vooraf te bevestigen bij Clara Vanmuysen van Talking Birds: 0498 23 15 99 of clara@talkingbirds.be

Interviews en gesprekken met de Held van de Helpdesk Frederick Vereecken, met winnares van de publieksprijs Annick Elyn en met Jurgen Koster van TOPdesk zijn daarnaast eveneens mogelijk op aanvraag.

Held van de Helpdesk 2021, Frederick Vereecken van Cevi

Clara Vanmuysen Communicatie expert, Talking Birds

Over TOPdesk

TOPdesk is een software- en consultancybedrijf dat servicemanagement-tools maakt. Servicemanagement-tools zijn softwareoplossingen die ervoor zorgen dat organisaties en bedrijven:

• Communicatie met hun klanten kunnen verbeteren.
  • Workflows kunnen vereenvoudigen en samenwerking tussen medewerkers stimuleren.
  • Een goed overzicht houden op hun middelen.

Het doel van TOPdesk? Dienstverlening en klantenondersteuning gesmeerd laten verlopen door software die simpel is en eenvoudig in gebruik. De software van TOPdesk is interessant voor verschillende afdelingen van bedrijven: HR, IT, FM of customer support.

TOPdesk werd in 1993 opgericht in Nederland en heeft vandaag meer dan 900 medewerkers verdeeld over 15 kantoren in 11 landen. Dit gemotiveerde team helpt dagelijks 4.500 organisaties hun service verbeteren.

In België werken er 38 mensen voor TOPdesk, in Antwerpen en Charleroi.

TOPdesk werkt onder andere voor Lotus, Rode Kruis, Besix, Hogeschool Gent, Artevelde Hogeschool, Etex, Studio 100 en Willemen Group.