Helden van de Helpdesk: de finalisten zijn bekend

Wedstrijd van TOPdesk gaat op zoek naar uitzonderlijke helpdeskmedewerkers

Antwerpen, 3 maart 2021 – De finalisten van de ‘Helden van de Helpdesk-wedstrijd’ zijn bekend. Het Antwerpse software- en consultancybedrijf TOPdesk lanceerde een oproep om mannen of vrouwen die een helpdesk bemannen en dat op een bijzonder vriendelijke en efficiënte manier doen, in de bloemetjes te zetten. Meer dan 450 help- en servicedeskmedewerkers werden genomineerd. De jury koos daaruit zes finalisten. Jurylid Steven Van Belleghem: “Het zijn allen bijzondere mensen, die aantonen dat het erg belangrijk is wie een helpdesk bemand. Een goede service is vandaag de dag alles.”

Op twee weken tijd ontving TOPdesk meer dan 450 nominaties.

Er zijn twee prijzen te winnen: de juryprijs, die beloond wordt met de officiële titel Held van de Helpdesk, en de publieksprijs. Die gaat naar de finalist met in totaal het hoogste aantal stemmen achter zijn of haar naam.

De finalisten zijn ondergebracht in twee categorieën: private en publieke sector.

Finalisten publieke sector

In de categorie ‘Publieke sector’, koos de jury voor Annick Elyn (Gemeente Evergem), Kristof Haerynck (Gemeente Deerlijk) en Jurgen Roman (Vlaamse Landmaatschappij).

Collega's over Annick Elyn: “Annick is ons eerste aanspreekpunt in de organisatie. Ze staat altijd voor ons klaar met haar expertise en haar enthousiasme. Ze helpt ons waar ze kan en altijd met de glimlach."

Ook de mensen die met Kristof Haerynck werken, zijn lovend over hoe hij zijn helpdesk bemand: "Kristof is het soort helpdeskmedewerker die bij elk probleem werkelijk alles laat vallen, tot zijn eigen boterham toe, om zo snel mogelijk mensen verder te helpen. Tijdens een virtuele gemeenteraad sprong hij zelf in de auto om een gemeenteraadslid met een defecte internetverbinding te depanneren."

Tot slot krijgt ook Jurgen Roman veel lof: “Je vraag is nog niet volledig uitgesproken, of Jurgen is al op zoek naar een oplossing."

“Ook bij steden en gemeenten groeit het besef dat een goede dienstverlening belangrijk is. De tevredenheid van burgers over hun stad of gemeente, wordt mede bepaald door hoe contacten met stads- en gemeentediensten verlopen,” zegt Jurgen Koster, CEO van TOPdesk.

Finalisten private sector

In de categorie ‘Private sector’, gaan David Vanhex (Actief interim), David Torpes (Fujitsu) en Frederick Vereecken (Cevi NV) naar de finale.

Helpdesk-klanten over David Vanhex: “David is onze verantwoordelijke voor de hardware. In deze coronatijden lost hij gigantisch veel vragen op en begeleidt hij de overgang naar thuiswerk. De gemiddelde feedbackscore van mensen die met hem werkten, is 5/5."

Ook het werk van David Torpes wordt sterk gewaardeerd: "David is altijd beleefd, professioneel, responsief en snel. Hij toont empathie en beheert alles zo goed dat het heel eenvoudig lijkt, terwijl je weet dat het dat niet is."

De appreciatie voor Frederick Vereecken is kort maar krachtig: "Fré bellen en 't is opgelost! Een webinar organiseren? Een website aanpassen? Een poolwagen met pech: hij staat paraat voor zowel klanten als collega's, met de glimlach en grondige kennis."

Koster: “We kregen nominaties van bedrijven die bekend staan om hun helpdeskservice, maar ook van anderen die je niet meteen met ‘helpdesk’ associeert. We zijn blij dat ook die anonieme helden, die bijvoorbeeld IT-en facilitydiensten bemannen, waardering krijgen.”

"Succesvolle helpdeskmedewerkers blinken uit in échte menselijke kenmerken"

De finalist die de jury het meest charmeert en imponeert met zijn of haar realisaties aan de helpdesk, mag een jaar lang de titel ‘Held van de Helpdesk’ dragen.

Wie dat zal zijn, is nog even afwachten. Wat zijn of haar kwaliteiten zijn, dat is voor jurylid Steven Van Belleghem alvast duidelijk: “Succesvolle helpdeskmedewerkers blinken uit in échte menselijke kenmerken: ze zijn empathisch, kunnen uitstekend communiceren én hebben een oprechte motivatie om mensen te helpen. Als je zo een medewerker aan de lijn krijgt, dan voel je dat gewoon als klant. Het vertrouwen dat zo een mensen geven aan klanten, is onbetaalbare reclame voor elk bedrijf.”

Hoe stemmen?

Surf naar  https://page.topdesk.com/heldenvandehelpdesk/finalisten en stem op jouw favoriete finalist in elk van de categorieën.

Stemmen kan tot dinsdag 16 maart.

Dag van de Helpdeskmedewerker op 18 maart

Op donderdag 18 maart weten we wie dé Held van de Helpdesk wordt – en dus in de prijzen valt. Die dag roepen we uit tot de Dag van de Helpdeskmedewerker.

De winnaar(s) maken kans op een ontspannend weekendje weg.

Waarom deze wedstrijd?

Servicedeskmedewerkers krijgen niet altijd de erkenning die ze verdienen. Daar wil TOPdesk iets aan doen. “Om het fantastische werk dat service- en helpdeskmedewerkers elke dag in Belgische bedrijven doen in de spotlights te zetten, lanceren we de campagne Helden van de Helpdesk. We willen helpdeskmedewerkers de waardering geven die ze verdienen,” aldus Koster.

Koster: “De coronacrisis toonde het belang van ondersteunende diensten zoals IT, Facility Management en HR. Het zijn deze ondersteunende diensten die het bedrijfsleven hebben rechtgehouden het afgelopen jaar.”

Sommige help- of servicedeskmedewerkers, bijvoorbeeld van een IT- of facilitydienst, krijgen enkel te maken met interne vragen van collega’s. Anderen zijn dan weer net het eerste contactpunt voor ‘de buitenwereld’ en beantwoorden vragen van klanten. Hoe dan ook: de reactie van de persoon op de helpdesk, bepaalt hoe mensen een bedrijf ervaren.

Interviews en gesprekken zijn mogelijk op aanvraag.

Clara Vanmuysen Communicatie expert, Talking Birds

Over TOPdesk

TOPdesk is een software- en consultancybedrijf dat servicemanagement-tools maakt. Servicemanagement-tools zijn softwareoplossingen die ervoor zorgen dat organisaties en bedrijven:

• Communicatie met hun klanten kunnen verbeteren.
  • Workflows kunnen vereenvoudigen en samenwerking tussen medewerkers stimuleren.
  • Een goed overzicht houden op hun middelen.

Het doel van TOPdesk? Dienstverlening en klantenondersteuning gesmeerd laten verlopen door software die simpel is en eenvoudig in gebruik. De software van TOPdesk is interessant voor verschillende afdelingen van bedrijven: HR, IT, FM of customer support.

TOPdesk werd in 1993 opgericht in Nederland en heeft vandaag meer dan 900 medewerkers verdeeld over 15 kantoren in 11 landen. Dit gemotiveerde team helpt dagelijks 4.500 organisaties hun service verbeteren.

In België werken er 38 mensen voor TOPdesk, in Antwerpen en Charleroi.

TOPdesk werkt onder andere voor Lotus, Rode Kruis, Besix, Hogeschool Gent, Artevelde Hogeschool, Etex, Studio 100 en Willemen Group.